HomeNieuwsHandhaven op lege tank geen goed idee

Handhaven op lege tank geen goed idee

29-4-2019
Handhaven op lege tank geen goed idee

VVD-Kamerlid Remco Dijkstra wil dat automobilisten die als gevolg van een lege tank op de snelweg stranden, een boete krijgen van 1.500 euro. Volgens Dijkstra is het een gevolg van nalatigheid wanneer een automobilist met een lege tank strandt, ondanks alle waarschuwingslampjes die op de meeste auto's zitten.

In het BNR-radioprogramma De Ochtendspits van vrijdag 26 april 2019 kwam Sander Vlaar, directeur van Bergnet, aan het woord over de uitvoerbaarheid van het plan.

Luister het interview terug op de website van BNR Nieuwsradio.

Transcriptie van het interview

Presentator Bas van Werven: 1.500 euro boete wil de VVD bij monde van kamerlid Remco Dijkstra opleggen aan mensen die het rode lampje van hun tankmetertje in de auto negeren, en dan ineens zonder benzine stil komen te staan. Of zonder diesel, op de snelweg. Kan dat zomaar en is dat wel wijs? Dat bespreken we met Sander Vlaar, directeur en oprichter van Bergnet, een van de allergrootste bergingsbedrijven van Nederland. Bekend van die gele trucks. Meneer Vlaar, goedemorgen.

Sander Vlaar: Bas, goedemorgen. Ja, een kleine correctie. We zijn misschien niet de grootste, maar we doen wel heel veel werkzaamheden op de snelweg. Zo'n 10.000 keer per jaar rukken wij uit. Dus ik denk dat ik daarover wel iets kan vertellen.

Van Werven: Ja, ik zei één van de grootste. Dat klopt dus wel aardig. Toch?

Vlaar: Ja.

Van Werven: Is het een goed idee van Dijkstra, of niet? Om een boete in te voeren voor mensen die op de vluchtstrook komen te staan met een lege accu, of een lege tank. Want daar gaat het om.

Vlaar: Nou, ik snap meneer Dijkstra wel, dat hij vindt dat de veroorzaker betaalt. Alleen het is een beetje een eenzijdig bericht, zelf denk ik dat het niet haalbaar is. Want er valt gewoon niet op te handhaven. En als je daar wel op wilt handhaven, dan gaat dat ten koste van de tijd. Je moet je voorstellen dat heel veel pechincidenten worden opgepikt door een verkeerscentrale, in Nederland. Er staan langs alle snelwegen camera's. En vanaf een verkeerscentrale worden die pechgevallen gesignaleerd.

Van Werven: Ja.

Vlaar: Op het moment dat zo'n pechgeval wordt gesignaleerd, worden wij direct ingeschakeld. Dat noemen ze 'Incident Management' in jargon. Dat is een jaar of twintig geleden ingeschakeld, om geen enkele check meer te hoeven doen. Elke auto die met pech staat moet gelijk weg, want dat vormt een potentieel gevaar.

Van Werven: Hup weg.

Vlaar: Op het moment dat je dat moet gaan controleren... Dus zo'n verkeerscentrale ziet op de camera een pechgeval staan, die gaan er een weginspecteur naartoe sturen om te kijken of die man een lege tank heeft, dan gaat er heel veel tijd verloren. En dat is kostbaar. Juist die tijd willen we winnen.

Van Werven: Ja. Dus...

Vlaar: Als meneer Dijkstra dan toch graag de staatskas wil spekken, laat hem dan alsjeblieft mensen beboeten die heel bewust door een rood kruis heen rijden. Want alle hulpverleners die langs de weg mensen weghalen met pech of schade, die staan bloot aan een enorm gevaar. We merken steeds vaker dat die rode kruizen worden genegeerd.

Van Werven: Ja. Dus met andere woorden, dit is geen enkel probleem. Het wordt opgelost en daarna kan je zeggen: ja, dom dat je je tank niet gevuld hebt. Dat doe je één keer, klaar.

Vlaar: Ik heb eventjes geïnformeerd bij ons op de zaak. Het is niet een statistiek die wij structureel bijhouden, dus het is een beetje een gevoel, en ik denk dat we dichtbij een werkelijk cijfer zitten. Ik stel net: dat we rond de 10.000 keer rukken wij uit op jaarbasis, en nog geen twee procent is een lege tank. Dus als je dan gaat kijken wat er nodig is om te handhaven, waar je dan zoveel tijd mee verliest, dan zou ik zeggen ga op een andere manier kijken hoe je wat geld op kunt halen en laat...

Van Werven: Ja. En ga dus inderdaad die rode kruizen handhaven. Dat is een veel beter plan.

Vlaar: Dat lijkt mij, ja. Voor de veiligheid en de snelheid. Dan moet je niet gaan handhaven en 1.500 euro boete willen uitdelen.

Van Werven: Komen jullie trouwens weleens elektrische auto's tegen, die zonder dat ze dat eigenlijk willen, zonder stroom komen te staan? Of valt dat ook wel mee?

Vlaar: Nou, dat valt echt reuze mee ja. Ik denk dat de elektrisch rijder zich er nog veel meer bewust van is omdat die allemaal... mensen hebben die, ja... Het is nieuw een elektrische auto, dus die zijn zich heel erg bewust van hoe ver kan ik rijden. De systemen zijn misschien nog wel accurater, hoe ver kan ik uberhaupt rijden. Mensen zijn toch nog wat voorzichtiger want er is nog niet overal een plek waar je kunt tanken of waar je elektriciteit kunt opladen. Dus we komen het eigenlijk heel weinig tegen.

Van Werven: Gelukkig. Dank, Sander Vlaar van Bergnet.

De Ochtendspits wordt elke werkdag van 6.00 tot 10.00 uur uitgezonden.

De autohulpdienst die ménsen helpt
Bel nu 088-888 11 00
Genoemde prijzen zijn inclusief BTW, tenzij anders aangegeven.