HomeNieuws"Files onnodig lang", zegt Stichting Incident Management Nederland

"Files onnodig lang", zegt Stichting Incident Management Nederland

5-11-2019
"Files onnodig lang", zegt Stichting Incident Management Nederland

De Stichting Incident Management Nederland zegt dat files onnodig lang zijn, omdat meldingen van ongevallen niet elektronisch maar telefonisch worden doorgegeven. Pas in de laatste schakel van de keten, wordt een melding gedigitaliseerd naar het bergingsbedrijf gestuurd. "Er gaat waardevolle informatie verloren in de twee of drie voorafgaande telefoontjes", aldus Sander Vlaar, directeur van Bergnet in een interview met BNR Nieuwsradio.

Interview beluisteren

Transcriptie van het interview

Bas van Werven, presentator BNR: We hebben onze verslaggever Hugo Reitsma naar een alarmcentrale gestuurd en het botsuur is begonnen zegt Cees Quax, Hugo zie je dat terug? Goedemorgen.

"Files onnodig lang", zegt Stichting Incident Management Nederland (foto: Hugo Reitsma/BNR)

Hugo Reitsma, verslaggever BNR: Goedemorgen Bas, ja ik zie het wel terug. In de zin dat er wat gele Bergnet-wagens hier heen en weer rijden. En op het scherm... o ik zie nu trouwens volgens mij een melding binnenkomen. Sander Vlaar van Bergnet, directeur, komt hier een nieuwe botsmelding binnen?

Sander Vlaar, directeur Bergnet: Ja, zoals ik het nu zie... ja, volgens mij wel. Ik hoor iets over een vrachtwagen.

Reitsma: o oh, waar is dat?

Vlaar: Oké, nou ik denk dat dat een melding bij de VU is. Rondom 20, op de A10. Want ik hoor dat de chauffeur die naar die melding is geweest, nu een melding maakt op onze planning van een vrachtwagen die hij signaleert met pech of schade.

Reitsma: Nou, mensen wees gewaarschuwd op de A10. Ik zie de A10 hier op het linker scherm. En nog twee schermen met kentekens, waar dingen ingevoerd kunnen worden. Prachtig elektronisch systeem. Wat gebeurt hier allemaal?

Vlaar: Je ziet hier de meldingen die elektronisch binnenkomen van onze opdrachtgevers, onder andere de meldingen die van Rijkswaterstaat elektronisch binnenkomen. Dit is het laatste stukje in de keten. De melding komt elektronisch binnen van het Landelijk Centraal Meldpunt in Amsterdam. En waar wij naar op zoek zijn, is dat die melding nog veel eerder elektronisch of digitaal gemaakt wordt.

Reitsma: Want daaraan voorafgaand, hoorden we het afgelopen uur bij Bas, dan gaat het nog wat ouderwetser nog met telefoontjes.

Vlaar: Ja, er wordt nog heel veel gebeld. Je moet je voorstellen, een weginspecteur die pikt een schade op, die rijdt op de snelweg en die belt dan met het Landelijk Centraal Meldpunt. Het Landelijk Centraal Meldpunt typt de data in en stuurt de melding met een muisklik door naar ons. Het zou natuurlijk veel mooier zijn als die weginspecteur langs de weg, via een app de melding al digitaal kan versturen. Zodat wij die melding veel sneller binnen hebben. Daar is een hoop tijdwinst te halen.

Reitsma: Hoeveel tijdwinst denk je? Ik hoorde eerder vijf minuten?

Vlaar: Het ligt een beetje aan de route. Ik heb het nu over een weginspecteur die een melding maakt. Maar de melding kan ook komen via 112 of via de ANWB.

Reitsma: Wat is jullie aanrijdtijd ongeveer?

Vlaar: Onze aanrijdtijd rondom Amsterdam zit tussen de tien en twaalf minuten. Dus je kunt je voorstellen, als we een tijdwinst aan de voorkant - dus in de meldingtijd - weten te boeken van twee á drie minuten, dat lijkt niet heel veel. Maar dat is maar liefst 20 tot 25 procent van de aanrijdtijd. Dus dat is substantieel.

Reitsma: Ja. En je hoeft eigenlijk maar een heel simpele melding te krijgen, hè?

Vlaar: Ja, de melding is eigenlijk alleen maar een locatie. Een heel eenvoudige locatie. Nou is het wel zo dat, als die melding digitaal komt van bijvoorbeeld een weginspecteur ter plaatse, dan zou hij net even wat meer data mee kunnen geven. En we merken gewoon dat als daar twee of drie telefoontjes overheen gaan, dat er waardevolle informatie verloren gaat in zo'n telefoongesprek. Dus als de weginspecteur dat in één keer invoert en hij stuurt ook zijn telefoonnummer mee, wat heel eenvoudig in te regelen is, dan hebben wij die weginspecteur met één belletje weer onder de knop om nog een keer na te kunnen vragen 'wat is daar aan de hand'.

Reitsma: Waarom is het zo ingewikkeld om de rest ook nog even elektronisch te maken?

Vlaar: Het is helemaal niet ingewikkeld. Ik heb dit voor een jaar of vier, vijf geleden al aangeboden bij Rijkswaterstaat, omdat wij gebruik maken van koppelingen met onze elektronische systemen. En waarom dit niet is opgepakt, heel jammer. Dus ik ben heel blij met dit signaal, dat daar nu werk van wordt gemaakt.

Reitsma: Ja, hartstikke fijn. Als we nog eventjes voordat we afsluiten ter extra verkeersinformatie: gaat het een beetje goed? Of waar moeten de mensen oppassen?

Vlaar: Ik zie nu zo gauw niet waar veel incidenten zijn. Wat wel zo is, we staan rondom de ring van Amsterdam met drie auto's 'stand-by'. Vanaf 7 uur staan we daar stand-by, die auto's zijn vertrokken. Die staan inmiddels op die locatie. We staan bij de Coentunnel, we staan in de aansluiting A4 - A10. En we staan vlakbij de Makro.

Reitsma: Dus als u nu botst hier in de buurt, dan wordt u zo opgepikt door Bergnet van Sander Vlaar. Dank u wel.

Van Werven: En dat zei verslaggever Hugo Reitsma, die zit in de alarmcentrale van Bergnet in Amsterdam Zuidoost.

De Ochtendspits wordt elke werkdag van 6.00 tot 10.00 uur uitgezonden op BNR Nieuwsradio. Foto: Hugo Reitsma/BNR.

De autohulpdienst die ménsen helpt
Bel nu 088-888 11 00
Genoemde prijzen zijn inclusief BTW, tenzij anders aangegeven.