Meer verkeershinder verwacht door wegvallen stand-by locaties

03-03-2022

AMSTERDAM - In 2021 was de kans om bij een ongeval betrokken te raken het grootst bij de Coentunnel in Amsterdam. Afgelopen jaar werden daar 63 ongevallen geregistreerd. Daarmee is dit stuk snelweg van de ring A10 de gevaarlijkste weg van Nederland.

Stichting Incident Management Nederland (SIMN), die jaarlijks een top-10 van gevaarlijkste wegen samenstelt, wijdt het hoge aantal ongevallen aan de abrupte overgang van daglicht naar duisternis in de tunnel. Alle ongevallen bij de noordelijke ingang van de Coentunnel vonden overdag plaats, waarvan driekwart in de middag. Precies het moment waarop de zon in de ogen van automobilisten schijnt.

Veel van die incidenten bij de Coentunnel werden opgeruimd door bergingsspecialisten van Bergnet. Regelmatig was de verkeershinder van korte duur, omdat er een stand-by locatie nabij de Coentunnel is, waar een bergingswagen klaar staat om meteen uit te rijden zodra een incident ontstaat.

Sinds enkele jaren zijn op strategische plekken langs filegevoelige snelwegen, zoals dus de A10 rond Amsterdam en de A9 bij Badhoevedorp, stand-by locaties ingericht. Dat was een van de maatregelen die het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat nam om files aan te pakken.

Deze file-aanpak werkte de afgelopen jaren prima, maar wordt per 1 april toch opgeheven. "Ook bij de grootste 'lastpost', de Coentunnel, hebben we zo'n plek die straks dus verloren gaat." zegt directeur Sander Vlaar in een vraaggesprek met De Telegraaf.

Vlaar spreekt in de krant zijn verbazing uit over het moment van stopzetten van de maatregel, juist nu het weer drukker op de weg wordt. Daar komt bij dat van tientallen weginspecteurs van Rijkswaterstaat het contract niet wordt verlengd, waardoor er minder capaciteit beschikbaar is om incidenten af te wikkelen.

"Daardoor zullen er meer en langdurigere files ontstaan. De hinder wordt er alleen maar groter op en ons werk een stuk gevaarlijker."